Home StellantisOpel 27 de ani de la succesul Opel Calibra la International Touring Car Championship
opel-calibra-cliff

27 de ani de la succesul Opel Calibra la International Touring Car Championship

by R S

Pe 14 aprilie 2023 se împlinesc 27 de ani de la succesul înregistrat de Opel Calibra la Campionatul Internațional de Autoturisme (International Touring Car Championship), fostul DTM. În 1996, mașinile de clasa 1 prezentau o tehnologie care era la fel cu cea din Formula 1, iar sezonul din acel an a fost unul dintre cele mai bune pentru Opel.

Cursele au avut loc în întreaga lume, de la Hockenheim în Germania până la Sao Paulo în Brazilia. Au fost transmise în direct la televizor și fanii stăteau lipiți de ecranele televizoarelor. La sfârșitul sezonului, Opel a sărbătorit cel mai mare succes din istoria sa de curse prin câștigarea campionatelor atât pentru șoferi, cât și pentru mărci, într-o competiție acerbă cu rivalele Alfa Romeo și Mercedes.

Lista șoferilor aflați pe grila de start era plină de nume importante, precum foști piloți de Formula 1 ca Alessandro Nannini, JJ Lehto și Hans-Joachim Stuck. Aceștia au concurat cu tinere vedete și cu câștigătorii DTM, iar aici îi menționăm pe Nicola Larini (1993), Klaus Ludwig (1994) și Bernd Schneider (1995).

Mașinile erau pline de înaltă tehnologie: motoare V6 cu cilindree de 2,5 litri și 500 CP. Opel Calibra, vedeta campionatului din 1996, avea tracțiune integrală și inclusiv ABS plus transmisie semi-automată, iar treptele puteau fi schimbate în fracțiuni de secundă prin padelele de pe volan. Timpii înregistrați de mașinile participante la ITC erau similari cu cei din Formula 3000 și tinteau spre performanțele din Formula 1.

Pentru Opel, sezonul ITC 1996 a început la Hockenheim, Germania, iar pe 14 aprilie 1996, Manuel Reuter a câștigat cu Calibra „Cliff” marele campionat. Șoferul din Mainz, Germania, și-a asigurat în sfârșit victoria campionatului într-o cursă pe ploaie la Sao Paulo, în care a reușit să-și lase în urmă cel mai mare rival pentru titlu, pilotul Mercedes – Bernd Schneider. Pe lângă titlul de șofer, Opel a ocupat și primul loc în la producători, la finala sezonului de la Suzuka, Japonia, cu 349 de puncte, în fața Alfa Romeo (340 de puncte) și Mercedes (305). Nouă victorii – patru de Klaus Ludwig (Opel Team Zakspeed), trei de Manuel Reuter (Joest), două de „Strietzel” Stuck (Rosberg) – precum și alte 19 locuri pe podium în 26 de curse au fost câștigate de piloții Calibra.

Tehnologia Opel Calibra V6

Cu un motor V6 bazat pe cel al lui Opel Monterey, Calibra avea la dispozitie aproximativ 500 CP pentru sezonul 1996. Dezvoltarea ulterioară a fost realizată de Cosworth Engineering în timpul sezonului. Blocul de aluminiu a economisit greutate în comparație cu predecesorul său. Unghiul de înclinare mai larg (75, anterior 54 de grade) a dus la o înălțime totală mai mică și, astfel, la un centru de greutate mai favorabil. A permis, de asemenea, prize de aer mai plate.

În plus, a existat o transmisie semi-automată, acționată hidraulic, cu șase trepte. Tehnologia, dezvoltată împreună cu partenerul Opel, Williams GP Engineering, a ușurat sarcina de muncă a șoferului, mai ales în situații dificile de curse, și a prevenit supraturația unităților de putere. Un sistem hidraulic de înaltă presiune acționa cutia de viteze secvenţială. Șoferul schimba treptele fie prin padele din spatele volanului, fie prin apăsarea unui buton. Calibra a avut nevoie de doar 0,004 secunde pentru a schimba treptele, inclusiv pentru a cupla ambreiajul.


Odată cu triumful Opel la sfârșitul sezonului 1996, epoca mașinilor de clasa 1 a atins apogeul. „Formula 1 with a roof” devenise prea scumpă în ceea ce privește dezvoltarea și costurile de funcționare. ITC a devenit istorie după doar doi ani. În 2000, DTM – numit acum German Touring Car Masters – și-a sărbătorit revenirea cu reglementări noi, simplificate din punct de vedere tehnologic și din nou cu echipele de fabrică din Rüsselsheim. Manuel Reuter a câștigat două victorii cu Opel Astra V8 Coupé. Joachim Winkelhock și Uwe Alzen au sărbătorit și ei pe primul loc.

Citeste si despre:

Leave a Comment