- – copertine de protecție din beton
- – lucrări de siguranță rutieră
- – panouri de informare digitale la intrările pe Transfăgărășan (Curtea de Argeș/Cârțișoara) care să arate șoferilor numărul de locuri de parcare libere, condițiile meteo (vânt/polei/temperaturi)
- – zone pentru parcări cu spații pentru comercianți și taxarea lor
- – View Point
- – închiderea sigură a tunelului de la Bâlea Lac
- – îmbunătățirea siguranței în punctele negre cu risc de accidente
Stiri Auto
Drumul spre Grecia va fi din această vară mai scurt și mai rapid. Tunelul care leagă Bulgaria de Grecia este gata și deschis circulației. Este o veste excelentă pentru turiștii care deja gândesc o vacanță într-una dintre destinațiile turistice enele, mai ales pentru români pentru care, de mulți ani, Grecia este în fruntea topului când vine vorba de vacanțe.
Face parte din autostrada Struma (parte a E79) și este cel mai lung tunel din istoria Bulgariei. Construcția a fost finalizată și este de așteptat să fie dat în trafic în curând. Tunelul este un vis împlinit pentru șoferi pentru că va îmbunătăți considerabil legătura rutieră cu Grecia, scurtând astfel timpul pentru turiștii care aleg să plece în vacanță cu mașinile personale. Iar românii sunt în număr mare.
Potrivit presei bulgare, tunelul „Jeleznița” este ultima secțiune a autostrăzii, care își ia numele de la râul Struma. Este un tunel dublu, lung de doi kilometri, situat lângă orașul Blagoevgrad din sud-vestul Bulgariei. Bugetul inițial al proiectului a fost de 128 de milioane de euro.
Pe lângă tunelul propriu-zis, proiectul mai include și celelalte lucrări rutiere necesare pentru a-l conecta la autostradă, care au o lungime totală de aproximativ 2,5 kilometri, la intrarea și la ieșirea acestuia, scrie click.ro.
Antena este casa Formulei 1 în România pentru următorii 3 ani. Cel mai spectaculos sezon din istoria legendară a acestui sport va avea 24 de curse şi va fi transmis integral de posturile Antena1, Antena Stars şi platforma AntenaPLAY, anunță lacafea.net.
2024 reprezintă cel mai mare efort financiar şi de organizare din istoria Formulei 1, cu 24 de curse, 72 de sesiuni de antrenamente live şi 24 de calificări contracronometru.
Prima cursă va fi Marele Premiu al Bahrainului
Prima cursă va fi în weekendul viitor – Marele Premiu al Bahrainului, sâmbătă, 2 martie, ora 17:00, pe Antena 1 și AntenaPLAY. Antrenamentele de pe 29 februarie și 1 martie pot fi urmărite integral pe AntenaPLAY, iar etapa de calificare va fi difuzată pe 1 martie, ora 18:00, pe Antena Stars și AntenaPLAY.
Toate etapele competiției – antrenamente, calificări, curse și conținutul suplimentar din jurul Formulei 1 vor fi disponibile integral în AntenaPLAY. AntenaPLAY este cea mai mare platformă de streaming locală, cu peste 45 de milioane de ore de conținut urmărit în 2023, live şi video on demand. 5 canale TV LIVE, 5 canale de sport, 3 canale dedicate Mireasa, 7 canale tematice şi 2 radio-uri.
Lupta pentru titlul mondial se anunţă extrem de strânsă în sezonul 2024, cu Max Verstappen favorit să obţină al patrulea titlu mondial consecutiv, după victoriile spectaculoase din 2021, 2022 şi 2023 . Olandezul de la Red Bull Racing va lupta cu piloţii Ferrari, Charles Leclerc şi Carlos Sainz, dar şi cu Lewis Hamilton, (deţinătorul recordului de titluri mondiale – 7, la egalitate cu Michael Schumacher), care speră să obţină un ultim titlu mondial cu Mercedes înainte să se mute la Ferrari din 2025.
Tesla, Renault, Dacia, VW, MG și chiar Toyota par să pornească războiul prețurilor modelelor electrice și au scăzut succesiv tarifele de vânzare. Prin urmare, anul 2024 promite să fie sub cele mai bune auspicii pentru cei care spera la modele „zero emisii” mai ieftine. La unele modele, scăderile de prețuri ajung și la 7-8.000 de euro, conform largus.fr.
Totul a început în ianuarie 2023, când Tesla a anunțat o scădere masivă a prețurilor modelelor sale Model 3 și Model Y. Și vorbim de până la 13.500 de euro pentru client. „Un an mai târziu este clar că această strategie a funcționat”, arată largus.fr.
Vânzările firmei americane în Franța au crescut cu 115,9% între 2022 și 2023, ajungând la 63.041 de exemplare. Aceasta reprezintă 21% din înmatriculările de mașini electrice (din Franța-n.red.), cu mult înaintea Renault, Dacia sau Peugeot.
SUV-ul Model Y înregistrează 37.127 de înmatriculări și pare hotărât să continue acest impuls, deoarece tocmai și-a redus prețul de bază la 42.990 de euro, sau cu 3.000 de euro mai puțin decât înainte. Un alt producător, MG, a jucat și el cu succes cartea prețului mic. Este astfel înaintea Fiat, Volkswagen, Kia și Hyundai.
Dar în 2024 mai multe mărci „istorice” par să fi decis în sfârșit să reacționeze. Au anunțat fie produse noi la prețuri mai atractive, fie uneori reduceri de preț spectaculoase la modelele consacrate.
La rândul ei, Dacia, subsidiară a Renault, a mai avut de gestionat o problemă. Din 15 decembrie, modelul Spring a fost lipsit de un bonus ecologic (în Franța-n.red.) fiind fabricată în China. „Marca românească a compensat parțial această veste proastă datorită unei scăderi de preț de 2.400 de euro”, a precizat largus.fr.
Nici Stellantis Group nu se lasă mai prejos, anunțând numeroase modele electrice low-cost!
Examenul teoretic pentru obţinerea permisului de conducere poate să fie dat oriunde în ţară, nu numai în localitatea de domiciliu. Proiectul de lege a fost adoptat în unanimitate de Camera Deputaților, for decizional în acest caz. Propunerea legislativă modifică şi completează Ordonanţa de Urgenţă nr.195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, potrivit Agerpres.
Principalul motiv pentru care a fost votat actul normativ este reducerea timpului de așteptare de la promovarea examenului teoretic până la participarea la examenul practic de obţinere a permisului de conducere şi oferirea posibilităţii candidaţilor la obţinerea permisului de conducere de a participa la examenele teoretice oriunde în ţară.
„Persoanele care solicită participarea la examen pentru proba practică în vederea obţinerii permisului de conducere sau a unor noi categorii trebuie să fie apte din punct de vedere medical, potrivit legii, să facă dovada pregătirii practice prin cursuri organizate de unităţi autorizate şi că a fost declarat „admis” de către autoritatea competentă la proba teoretică de verificare a cunoştinţelor„, prevede actul normativ.
Această modificare va permite candidaţilor pentru obţinerea permisului de conducere sau a unor noi categorii ori subcategorii ale acestuia să depună dosarul complet la autoritatea competentă pe raza căreia solicitanţii îşi au domiciliul ori reşedinţa, se arată în raportul comisiei de specialitate.
De asemenea, proiectul mai stabileşte că „pregătirea teoretică şi practică în vederea obţinerii permisului de conducere va fi organizată pe module şi va fi recunoscută reciproc de unităţile autorizate cu atribuţii în domeniu”. Conform motivării comisiei, această modificare va permite unităţilor autorizate cu atribuţii în domeniu organizarea mai bună a activităţii de pregătire a candidaţilor pentru obţinerea permisului de conducere.
Continuarea pe euronews.ro!
În decembrie 2023, România a atins un nou nivel în producția de vehicule, înregistrând 34.965 de unități. Dintre acestea, uzina DACIA de la Mioveni a contribuit cu 22.117 de vehicule, în timp ce uzina FORD OTOSAN din Craiova a produs 12.848 de unități.
Performanța lunii decembrie a consolidat un an 2023 de excepție, în care producția totală de vehicule a atins un nou record, cu 513.050 de unități (322.086 de vehicule DACIA și 190.964 de vehicule FORD OTOSAN). Aceasta reprezintă o creștere semnificativă față de anul precedent, cu +0,7%, depășind pragul de 509.465 de unități în 2022.
Comparativ cu anii precedenți, performanța industriei auto românești în 2023 a fost remarcabilă, înregistrând o creștere de +22% față de 2021, când producția a atins 420.755 de unități. De asemenea, este de remarcat o creștere de +17% față de 2020 (438.107 unități) și o creștere de +4,7% față de 2019 (490.412 unități), informează promotor.ro.
Având în vedere că, în 2024, atât la uzina din Mioveni cât și la cea din Craiova intră pe liniile de asamblare noi produse – a treia generație Duster în cazul Dacia și varianta facelift a SUV-ului Puma în cazul Ford, pe lângă noile Transit și Tourneo Courier a căror asamblare a debutat la finalul lui 2023 – este de așteptat ca 2024 să fie un nou an-record pentru producția de automobile a României.
Și în domeniul vânzărilor de mașini noi anul 2023 a fost unul cu un rezultat pozitiv, chiar dacă piața este departe de record. Raportul DGCPI cu privire la înmatriculările de autoturisme noi din anul trecut arată un total de 144.611 unități, în creștere cu 11,81% față de 2022.
Posibilitatea suspendării efectelor contractului RCA pe durata în care autovehiculul nu este utilizat şi prelungirea valabilităţii acestuia cu perioada în care a fost suspendat, efectuarea plăţii primei RCA în rate atât la persoanele fizice, cât şi la persoanele juridice, precum şi revizuirea modalităţii de stabilire a tarifului de primă RCA pentru contractele încheiate pe perioade mai mici de 12 luni, astfel încât să nu mai existe diferenţe atât de mari între poliţele anuale şi cele subanuale, sunt măsuri avute în vedere de Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF), ca răspuns la cerinţele transportatorilor, transmite Agerpres.
Potrivit unui comunicat al ASF, discuţiile între reprezentanţii Autorităţii de Supraveghere Financiară şi cei ai transportatorilor din România vor continua în zilele următoare, în vederea consolidării unui pachet de măsuri care să poată fi aplicat imediat pentru soluţionarea problemelor ridicate de transportatori, informează autoritatea.
Conform sursei citate, reprezentanţii ASF au avut, pe parcursul ultimelor zile, mai multe runde de discuţii şi consultări cu reprezentanţii transportatorilor din România, precum şi cu cei ai companiilor de asigurări.
”Autoritatea a creat astfel un cadru mai amplu de analiză şi de identificare a unor soluţii concrete şi sustenabile necesare rezolvării problemelor cu care se confruntă industria de transport referitoare la poliţele RCA”, se menţionează în comunicat.
Totodată, ASF a luat în considerare, împreună cu partenerii de dialog, toate abordările posibile ca răspuns la solicitările transportatorilor. În acest sens, autoritatea are în vedere măsuri ce sunt incluse într-un plan de acţiune care cuprinde şi activităţi care, în bună măsură, urmau să fie adoptate de ASF în perioada imediat următoare.
Printre măsurile menite să diminueze efortul financiar al posesorilor de poliţe RCA se numără:
- posibilitatea suspendării efectelor contractului RCA pe durata în care autovehiculul nu este utilizat, cu prelungirea valabilităţii acestuia cu perioada în care a fost suspendat;
- efectuarea plăţii primei RCA în rate indiferent de nivelul acesteia, atât la persoanele fizice, cât şi la persoanele juridice,
- opţiunea plăţii în rate aparţinând potenţialului asigurat;
- opţiunea plăţii în rate aparţinând potenţialului asigurat;
- revizuirea modalităţii de stabilire a tarifului de primă RCA pentru contractele încheiate pe perioade mai mici de 12 luni, astfel încât să nu mai existe diferenţe atât de mari între poliţele anuale şi cele subanuale.
România a depășit pragul de 42.000 de mașini electrice, după ce doar anul trecut au fost înmatriculate peste 16.800 de vehicule, cu 35% mai multe față de 2022. În același timp, infrastructura de încărcare a ajuns la aproximativ 5.000 de încărcătoare publice, arată o analiză realizată de Lektri.co, o companie care furnizează servicii de încărcare, citat de profit.ro.
Conform datelor analizate, în luna decembrie 2023 s-au înregistrat 1.454 de mașini electrice, dintre care 84 autovehicule LCV (camioane), în scădere cu 38% față de aceeași perioadă a anului trecut. Cea mai bună lună din 2023 în domeniul e-mobilității a fost iulie, cu 2.134 de înmatriculări, iar la polul opus s-a clasat aprilie cu doar 962 de unități.
În rândul mașinilor electrice, Dacia Spring a depășit pragul de 16.000 vehicule înmatriculate, per total, păstrându-și poziția de lider, cu 6.877 unități înregistrate doar anul trecut. Locurile 2 și 3 sunt ocupate de modelele Tesla, devenind al doilea cel mai popular model după Dacia, cu 2.156 înmatriculări pentru Model Y și 1.149 pentru Model 3. Primele trei clasate reprezintă peste 60% din totalul înmatriculărilor realizate anul trecut.
Comparativ cu anul precedent, Renault ZOE a ieșit de pe podium, în 2023 fiind înregistrate doar 169 de unități. Pe de altă parte, modelul care a surprins în 2023, cu aproximativ 500 de vehicule înmatriculate, a fost Volkswagen eUP!, ce se menține pe poziția a cincea, fiind urmat de Hyundai Kona și VW iD3. Renault Megane E-Tech se apropie de 1.000 de unități, iar Top 10 este încheiat de BMW i3 (locul 9) și Nissan Leaf (locul 10).
De asemenea, segmentul high-end, unde sunt centralizate modele ale mărcilor Audi, BMW, Mercedes-Benz și Porsche, a înregistrat cele mai multe înmatriculări în luna noiembrie, cea mai populară marcă premium fiind BMW, cu 70 unități din 143.
România are aproximativ 5000 de încărcătoare electrice publice, fără restricții, iar cele mai utilizate sunt încărcătoarele AC Type 2 și cele de tip fast-charger CCS/CHAdeMO. Conform portalului PlugShare*, în luna ianuarie 2024, pe teritoriul României se regăsesc 4.967 încărcătoare publice. Dintre acestea, 1.509 sunt CCS/CHAdeMO și 3.396 Type 2, distribuite în 2.067 locații. Rețeaua Tesla Supercharger a ajuns la 62 puncte de încărcare rapidă, distribuite în opt locații din țară, acestea fiind disponibile și pentru utilizatorii altor mărci de automobile.
Stellantis nu și-a atins targetul de producție la mașini electrice în Italia, pe 2023!
Grupul auto Stellantis a produs mult mai puține mașini 500e complet electrice în Italia decât era planificat pentru anul trecut, a declarat vineri sindicatul FIM CISL, în timp ce cumpărătorii au așteptat ca guvernul să lanseze stimulente de cumpărare pentru vehicule electrice, transmite Reuters.
Producătorul de automobile, care reunește mărci precum Opel, Fiat, Peugeot și Chrysler, a produs anul trecut 751.384 de vehicule în Italia, în creștere cu 9,6% față de 2022, a declarat liderul FIM CISL, Ferdinando Uliano, în timpul conferinței de presă anuale a sindicatului despre producția Stellantis din Italia.
Creșterea a fost determinată de vehiculele comerciale, care a compensat o scădere de 49% a producției de mașini sport Maserati și impactul unei opriri de 20 de zile a producției la uzina din Torino, care produce mașini 500e, în ultima parte a anului.
Doar 77.000 de mașini 500e au fost fabricate anul trecut, față de cele peste 90.000 prognozate la începutul anului 2023.
Uliano a spus că stimulentele pentru vehiculele electrice pe care guvernul le-a anunțat de mai multe ori anul trecut, dar pe care încă nu le implementează, i-au determinat pe cumpărători să amâne cumpărarea unei mașini electrice, adăugând că se așteaptă ca acestea să fie lansate în curând.
Lipsa infrastructurii de încărcare limitează, de asemenea, piața de vehicule electrice, a adăugat sindicatul într-un comunicat. Vânzările de mașini electrice în Italia reprezintă doar aproximativ 4% din total, comparativ cu media europeană de aproximativ 14%.
Uliano a spus că eventuala lansare a stimulentelor de cumpărare ar trebui să ofere un impuls în acest an, iar lansarea lui 500e în Statele Unite ar trebui, de asemenea, să contribuie la creșterea producției. În decembrie, guvernul a declarat că plănuiește să aloce 930 de milioane de euro pentru a ajuta gospodăriile cu venituri mai mici să cumpere mașini mai curate, cum ar fi vehiculele electrice și hibride, produse în Italia.
În timp ce stimulentele urmăresc să susțină cererea prin acoperirea unei părți din costul achiziției, Uliano a spus că guvernul a asigurat sindicatele că acestea se vor traduce prin creșterea producției la unele dintre fabricile Stellantis din Italia.
Guvernul a mai spus că dorește să ridice producția internă de mașini și camionete la cel puțin 1 milion pe an până în 2028. În acest scop, Roma va depune eforturi pentru a încuraja alți producători auto să producă în Italia, unde Stellantis este în prezent singurul producător, a spus Urso.
Rabla Plus 2024, eșec total! Guvernul a redus bonusul de la 10 000 euro la 10 000 lei!
Proiectul de ordonanță de urgență al Guvernului României prevede reducerea drastică a bonusului Rabla Plus la numai 10.000 lei, echivalentul a 2000 euro, față de 10.000 euro până acum.
Valoarea tichetului Rabla Plus va scădea la numai 10.000 lei. Nu este clar în acest moment, dar se pare că nu se va mai face diferență între bonusul pentru Plug-in Hibride și full electrice. Până acum, beneficiarii primeau 51.000 lei sau 54.000 lei dacă scoteau din circulație două rable pentru a achiziționa o mașină electrică și 26.000 lei sau 29.000 lei dacă casau două rable pentru a achiziționa o mașină Plug-in hibrid, informează automotorsisport.ro.
Noul proiect de hotărâre spune în felul următor: “cuantumul ecotichetului acordat prin Programul privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante şi eficiente din punct de vedere energetic este în sumă maximă de 10.000 lei”.
De asemenea, bonusul Rabla Clasic se reduce și el de la 7000 lei cât era în prezent la 5000 lei, dar rămâne la 3500 lei pentru motociclte. Nu se spune nimic dacă se va mai acorda vreun bonsu pentru mașinile hibride care până acum primeau o bonificație de 3000 lei.
Reducerea cu 80% a valorii tichetului Rabla Plus pentru achiziționarea unei mașini electrice va conduce la scăderea dramatică a cumpărării de mașini electrice așa cum s-a întâmplat și în Marea Britanie, în 2023. Iar în acest moment toate modelele electrice noi anunțate pentru 2024 și 2025 nu mai par așa de ieftine fără Rabla Plus, în ciuda prețurilor anunțate care păreau foarte atractive dacă scădeai bonusul Rabla Plus.