Mulți jucători cheie din industria auto s-au conformat cu situația actuala, invazia Rusiei în Ucraina, astfel că au luat măsuri decisive sau au fost puternic afectați.
Mulți producători, la nivel mondial, au rupt legaturilecu Rusia, în timp ce alții au fost nevoiți să întrerupă producția, din cauza lipsei de piese de la furnizorii din Ucraina. O parte din producătorii afectați, până în prezent, se numără Groupe Renault, BMW, Jaguar Land Rover, Stellantis și Grupul Volkswagen. Mulți au întrerupt orice legătura cu partenerii din Rusia, aceasta fiind a opta piață auto din lume că mărime. Anul trecut, în această țară s-au vândut aproximativ 1.666.780 de mașini. Rusia a depășit tari precum Canada, Franța sau Marea Britanie.
Iată ce știm până acum despre modul în care izbucnirea războiului afectează producătorii individuali.
Aston Martin
Aston Martin a oprit vânzarea de mașini către Rusia, în urma invaziei din Ucraina. Ambele țări sunt piețe extrem de mici pentru firma britanică, având mai puțîn de 1% din vânzările sale globale în 2021. Într-o declarație, Aston Martin a declarat:
“În calitate de marcă globală care exportă produse atât în Ucraina, cât și în Rusia, Aston Martin monitorizează îndeaproape situația actuală din Ucraina. Principala noastră preocupare este siguranța și bunăstarea partenerilor și clienților noștri din Kiev și a familiilor lor și rămânem în contact strâns cu dealerul nostru local în această perioadă dificilă.”
BMW
BMW a accelerat producția din Oxford și Swindon, se arata într-un comunicat trimis de firma către Autocar. Compania a oprit, în totalitate, producția de vehicule BMW și Mini în mai multe fabrici din Europa, din cauza faptuluii că piesele nu au putut fi livrate.
“Războiul din Ucraina are un impact semnificativ asupra industriei de furnizare a automobilelor din această țară. Principala noastră preocupare rămâne siguranța și bunăstarea furnizorilor noștri”, a declarat BMW. Producția a fost reluată la Oxford și Swindon încă de luni, 21 martie:
“La ambele uzine vor fi din nou câteva echipe de producție care vor lucra la ambele uzine începând cu 21 martie”, a precizat firma. BMW a confirmat și faptul că uzinele sale din Munchen și Dingolfing, Germania, vor relua producția.
La fel ca Volkswagen, BMW a fost afectată și ea de o penurie de cablaje. Principalul furnizor Leoni, producător german de cabluri, are două fabrici în Ucraina, avanmd în subordine aproximativ 7.000 de angajați. De asemenea, exporturile BMW în Rusia au fost oprite, iar producția de la uzina să din Kaliningrad a fost încheiată, unde s-au construit 12.000 de vehicule în 2021.
“Din cauza situației geopolitice actuale, întrerupem producția noastră locală în Rusia și exportul pe piața rusă”, a declarat BMW.
Ferrari
Ferrari și-a suspendat orice export către Rusia, din cauza invaziei acesteia în Ucraina. “Ne jucăm micul nostru rol alături de instituțiile care aduc o ușurare imediată în această situație”, a declarat Benedetto Vigna, directorul executiv al Ferrari.
“Având în vedere situația actuală, Ferrari a luat decizia de a suspenda producția de vehicule pentru piața rusă până la noi ordine”, a declarat Ferrari.
Ferrari vă sprijini ucrainenii aflați în dificultate, astfel că vă dona 1 milion de euro.
Ford
Ford își suspenda operațiunile de joint-venture (JV) în Rusia.
“Deși nu avem operațiuni semnificative în Ucraina, avem un contingent puternic de cetățeni ucraineni care lucrează pentru Ford în întreaga lume”, a explicat firma într-un comunicat de presa. Compania Ford este profund îngrijorată de invazia din Ucraina și de amenințările pentru pace și stabilitate, astfel că operațiunile din Rusia au fost reevaluate.
“Situația ne-a obligat să ne reevaluăm operațiunile din Rusia. În ultimii ani, Ford și-a redus în mod semnificativ operațiunile din Rusia, care acum se concentrează exclusiv pe producția de utilitare și vânzări în Rusia prin intermediul unei participații minoritare în societatea mixtă Sollers Ford. Având în vedere situația, i-am informat astăzi pe partenerii noștri din JV că ne suspendăm operațiunile din Rusia, cu efect imediat, până la noi ordine.”
Compania, care a vândut în Rusia peste 21.000 de vehicule anul trecut, deține și o participație minoritară în constructorul de camioane Sollers, care a produs anul trecut aproximativ 20.000 de camioane în Rusia.
General Motors
General Motors și-a suspendat parțial activitățile în Rusia, scrie Reuters. Firma americană a anunțat că vă opri toate exporturile către Rusia:
“Gândurile noastre se îndreaptă către poporul ucrainean în acest moment. Pierderea de vieți omenești este o tragedie, iar preocuparea noastră principală este siguranța oamenilor din regiune”.
Compania vinde, în medie, 3000 de vehicule în Rusia în fiecare an.
Honda
Honda a întrerupt și ea exporturile de automobile și motociclete în și spre Rusia, încă de miercuri, 2 martie. Firma japoneză nu are nicio fabrică în această țară, dar a vândut acolo doar 1836 de mașini în 2019 și 1406 în 2020.
Jaguar Land Rover
Jaguar Land Rover (JLR) a oprit livrărea de vehicule destinate Rusiei. Firma britanică a declarat că prioritatea să este “bunăstarea întregii noastre forțe de muncă și a familiilor acestora, precum și a celor din rețeaua noastră extinsă”. “Actualul context global ne pune, de asemenea, în fața unor provocări comerciale, așa că punem în pauză livrările de vehicule pe piața rusă și monitorizăm în permanență situația în numele bazei noastre globale de clienți”, a precizat într-un comunicat.
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz donează 1 milion de euro (aproximativ 833.690 de lire sterline) pentru a-i sprijini pe cei afectați de războiul din Ucraina.
“Ca o măsură de urgență imediată, donăm un milion de euro către Deutsches Rotes Kreuz eV (Crucea Roșie) pentru ajutorul pe care îl acordă Ucrainei”, declara directorul general Ola Källenius.
Daimler Truck, divizia de vehicule comerciale a Mercedes, și-a oprit operațiunile din Rusia, unde deține o participație de 10% în cadrul producătorului autohton de vehicule grele Kamaz.
Renault
Renault și-a suspendat operațiunile comerciale de pe teritoriul Rusiei, la scurt timp după ce a repornit producția la uzina să din Moscova.
Constructorul auto francez a suspendat și producția de mașini, chiar și Renault Captur și Arkana, precum și a mai multor modele din gama Dacia. Renault a declarat că în prezent “evaluează opțiunile disponibile, țînând cont de mediul actual, acționând în același timp în mod responsabil față de cei 45.000 de angajați din Rusia”.
Mai multe detalii aici: https://opelmarket.ro/2022/03/24/grupul-renault-a-anuntat-ca-isi-suspenda-activitatea-de-pe-teritoriul-rusiei/
Suzuki
Fabrica Suzuki din Ungaria a suspendat exporturile de automobile atât în Rusia, cât și în Ucraina, că urmare a războiului care se desfășoară acum intre cele doua tari. Compania japoneză exportă în fiecare an aproximativ 10.000 de mașini în cele două țări, ceea ce reprezintă o zecime din exporturile sale anuale. Cu toate că situația dintre cele doua tari este tot mai șubredă, compania a insistat că nu a fost afectată de nicio problemă de aprovizionare.
“Compania noastră nu are furnizori direcți de nivel 1 în zonele afectate [Rusia și Ucraina]”, a declarat purtătoarea de cuvânt a Suzuki, Zsuzsanna Bonnar-Csonka.
Tesla
Tesla a anunțat că vă sprijini angajații care sunt recrutați în forțele militare ucrainene, cu cel puțîn trei luni de plată. Producătorul american afirma că a expediat un al doilea lot de echipamente de satelit Starlink, ce vă asigura o conexiune stabilă la internet pentru regiune.
Șoferii altor vehicule electrice își pot încărca gratuit mașinile la unele dintre superîncărcătoarele sale din Ungaria, Polonia și Slovacia. Desi Tesla nu operează în Ucraina, firma susține că există aproximativ 5.000 de proprietari de Tesla în această țară.
Grupul Volkswagen
Volkswagen a accelerat producția la fabrica să din Wolfsburg, după ce instalația a fost oprită din cauza lipsei de piese rezultate din invazia Rusiei asupra Ucrainei.
Șeful Volkswagen, Ralf Brandstatter, a sugerat că vor exista “consecințe semnificative” pentru marcă din cauza războiului, iar cele mai mari probleme, cu care se confruntă, sunt legate de aprovizionare, cablajele construite în Ucraina fiind piesa cea mai solicitată.
În urma disputelor de pe teritoriul Ucrainei, firma ia în considerare mutarea producției în altă parte, în câteva locații din America de Sud, pentru a “stabiliza rapid activitatea”.
Luna trecuta, grupul Volkswagen a încetat toată producția și vânzările în Rusia.